A CD csak zenés névjegykártya marad

2007. 12. 13.
A tevékenységbővítéstől a digitális kioszkig több tervük van hazai kiadóknak a lemezek forgalmának drasztikus csökkenéséből adódó helyzet megoldására. Ha kicsit későn is, de felébredtek.

A zeneipar a homokba dugta a fejét, ahelyett hogy megragadta volna a digitalizálódásban rejlő lehetőségeket; és nem fogja túlélni a helyzetet, ha továbbra is csak a CD-eladásokra támaszkodik - olvasható az egyik multinacionális lemezkiadó új tulajdonosának nemrég kiszivárgott körlevelében. Ezen kívül is mind több jel hívja fel a figyelmet a lemezkiadók régóta érzékelhető válságára: Madonna egy lemezkiadó multitól egy koncertszervezőhöz szerződött, a Radiohead az interneten tette közzé legújabb albumát a rajongókra bízva, mennyit fizetnek érte, a Charlatans pedig a lemezcéget kihagyva kezdte árulni új albumát a neten, mondván, a zene legyen az embereké, a szerzői jog pedig a művészeké, minek kellene kiadó?
A fenti példák lavinát indíthatnak el az egyébként is leszálló ágban lévő lemezpiacon, hiszen a zenészek egyre kevésbé a CD-eladásból élnek, sokkal jobban keresnek a turnékon, a merchandise-on (zenekaros pólók, bögrék, stb.), és ezekhez bizony nem kell lemezcég. Erre már a kiadók is rájöttek, a megkérdezett hazaiak mindegyike említette, hogy tervbe vette az ilyen irányú tevékenységbővítést (az Egyesült Államokban már úgynevezett 360 fokos szerződéseket írnak alá, amelyek értelmében a kiadó minden bevételből részesedik). - A kilencvenes években olyan hatalmas menynyiségű CD-t adtunk el, hogy az általunk híressé tett zenekarokhoz kötődő többi jogot (koncertek, fellépések, merchandise) átengedtük másnak. Ma már látjuk, ez butaság volt - mondja Szekeres Judit, az EMI ügyvezető igazgatója. A komplex zenei tartalommenedzseri szolgáltatást tartja az egyik lehetséges túlélési stratégiának Nász Csaba, a Warner ügyvezetője is, hozzátéve, hogy minden iparággal szeretnének kapcsolatba kerülni, amelyik pénzhez jut a zenéből. Példaként említi az MP3-lejátszókat, amelyeket zeneszámok nélkül nem venne meg senki, de a haszonból többnyire nem jut a kiadóknak (bár a Microsoft Zone lejátszói után már fizet részesedést).
Egy dologban az összes kiadó egyet ért: zenét a jövőben is hallgatnak majd, kérdés, hogyan.
- Mindig lesz valamilyen fizikai hanghordozó, mert a digitális forma nem mindenkinek vonzó, és az ingyenes letöltő oldalakkal nem lehet versenyezni - mondja Szekeres Judit, hozzátéve, hogy a CD-t sem kell még egy-két év múlva temetni. Az ő egyik túlélési stratégiájuk az árazási politika: új lemezeiket szinte fél áron kínálják, az újrakiadásokat 990 forintért.
Nász Csaba szerint az önmagukban értéket képviselő kiadványokra (díszdobozos, videókkal, minőségi booklettel, extrákkal kiegészített lemezekre) a jövőben is lesz kereslet. De felhasználóbarát digitális szolgáltatást is kell nyújtaniuk, hogy mindenki könnyen, jó minőségben jusson zenéhez elérhető áron, vagy akár ingyen - ez utóbbi esetben a kiadók például reklámból, más szolgáltatásból jutnának bevételhez.
Sziklay-Pap Ferenc, a Universal digitális részlegének vezetője szerint ahogy a kazetta szinte már eltűnt, úgy 5-15 év múlva CD sem lesz, ezért teljes repertoárjuk elérhető a neten. Már felnőtt egy generáció, amelynek tagjai digitális formában fogyasztják a zenét, nekik már nem meghatározó élmény kézbe venni kedvencük eredeti lemezét. Még nem dőlt el, milyen módon jutnak majd hozzá a digitális zenéhez: lehet, hogy havi előfizetési díjért tölthetnek le, vagy egy specifikusan kereshető rádióműsort kapnak, esetleg vincseszterrel ellátott telefonra érkeznek a dalok.
Bár nálunk még léteznek technikai akadályok: az SMS-es fizetés drága, - egyedül a Dalok.hu zenészszakszervezeti, on -line zeneáruház kínálja a portékáit normál, 20 forintos sms áron -  a bankkártya használatától sokan idegenkednek. Ez utóbbit próbálja meg kiküszöbölni a Universal Ázsiából átvett újítása: az elektronikai áruházakban digitális kioszkokat állítanak fel. Ezekről bárki letöltheti a zenét saját adathordozójára, miután készpénzben fizetett.

Népszabadság • Serfőző Melinda   • 2007. december 12.
MEGOSZTÁS

További hírek

2025. 04. 20.
"Különleges tehetség kell ahhoz, hogy valaki így tovább tudja vinni a zene ősi, szakrális lélekgyógyító minőségét." Szabó János lemezkritikája.
2025. 11. 01.
Kiss Kamilka, a Kamilka & Pesti Sikk karizmatikus énekesnője nemcsak a színpadon mozog otthonosan, hanem zenepedagógusként is aktív. Az előadó több mint másfél évtizede tanít, és célja, hogy minden diákja önazonos, kreatív művésszé váljon.
2025. 10. 29.
„Önazonos” címmel megjelent az év elején színtérre robbant, groove / thrash / hardcore vonalas BETON zenekar bemutatkozó albuma. A hazai extrém / modern metal szcéna ismert arcait is soraiban tudó banda lemezére 11 tétel került.
2025. 10. 21.
Folytatódik a HOTS - Hungarian Oncoming Tunes zenei műfajokat és azok iparági sajátosságait bemutató workshop-sorozata. A nyolcadik, november 5-i alkalom a popzenei műfajok köré épül.
2025. 10. 21.
A BMC új kiadványát CD-nél jobb minőségben is letöltheted nálunk. Az Ars Nova együttes fennállásának 60. évfordulója alkalmából készített albumra öt, különböző generációkat és kifejezésmódokat képviselő zeneszerző egy-egy darabja került.
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink